Вчені про першу ознаку старечого недоумства

Першою ознакою розвитку хвороби Альцгеймера (однієї з найбільш поширених форм старечого недоумства) виявилося постійне занепокоєння – при появі білкових бляшок в клітинах мозку настрій людини починає різко псуватися і вона впадає в нескінченну депресію.

Про це йдеться в статті, опублікованій в American Journal of Psychiatry.

«Зібрані нами дані показують, що депресія і постійне занепокоєння є першими симптомами розвитку хвороби Альцгеймера, які виникають ще до того, як когнітивні здібності її носія починають погіршуватися.

Якщо це підтвердять подальші дослідження, то це відкриття допоможе нам в ранній діагностиці та лікуванні цієї недуги », – заявила Ненсі Донован (Nancy Donovan) з Гарвардського університету (США).

Вважається, що хвороба Альцгеймера викликається накопиченням всередині нейронів патогенної  речовини, білка бета-амілоїду. Він утворюється з «обрізків» білка APP, який бере участь в процесах відновлення пошкоджених нейронів і формуванні зв’язків між ними. Порушення в переробці молекул цього білка призводять до появи бляшок бета-амілоїду і знищення нервових клітин.

В останні два роки біологи помітно просунулися в розумінні того, що викликає цю хворобу і що вона собою являє.

Наприклад, недавно вчені з’ясували, що хвороба Альцгеймера може бути заразною, виявили, що бляшки бета-амілоїду можуть бути важливою частиною вродженої імунної системи, і знайшли кілька перспективних методів її лікування.

Незважаючи на великий прогрес у розумінні природи цієї хвороби, як зазначає Донован, вченим поки не вдалося створити ефективних ліків, що дозволяли б ліквідувати її.

Як правило, такі препарати працюють тільки під час експериментів на тваринах, і не допомагають людині, або ж можуть загальмувати або запобігти розвитку хвороби тільки на ранніх стадіях її розвитку.

Додаткова проблема полягає в тому, що всі видимі прояви хвороби Альцгеймера, такі як втрата здатності запам’ятовувати нову інформацію і погіршення когнітивних здібностей, виникають лише на останніх етапах її розвитку, коли в мозку людини вже міститься велика кількість бета-амілоїду, з яким подібні ліки не можуть впоратися.

Донован і її колеги розкрили одну спільну рису для всіх носіїв легких форм хвороби Альцгеймера – занепокоєння, спостерігаючи за здоров’ям трьох сотень добровольців похилого віку у віці від 60 до 90 років, які перебували в здоровому глузді і пам’яті на момент початку експерименту.

Спостерігаючи за тим, як змінювався стан їхнього мозку і їхньої  поведінки  впродовж  наступних п’яти років, гарвардські медики спробували зрозуміти, як розвиток хвороби Альцгеймера змінює психіку людини.

Як виявилося, поява навіть невеликої кількості бляшок бета-амілоїду в гіпокампі, центрі пам’яті мозку, і в інших його частинах супроводжувалося різким погіршенням самопочуття літніх людей.

У більшості випадків вони впадали в депресію, пов’язану з постійною і незрозумілою тривогою, гострота якої посилювалася в міру накопичення білкового «сміття» в їх нейронах.

Подібна спільна риса всіх хворих, на думку Донован, дозволяє прогнозувати розвиток хвороби Альцгеймера ще до появи перших ознак згасання розуму і пам’яті, і лікувати її ще до того, як вона завдасть непоправної шкоди розуму людини.