Як мотивувати дитину до навчання

Віддаючи дитину до школи, батьки очікують, що вона буде добре навчатися, з цікавістю опановувати науки. Минають тижні, місяці, а в маленького учня так і не з’явилося бажання вчитися. Не так просто закласти в голову дитини готову мету і мотиви. Батькам в першу чергу треба створити такі умови, таку обстановку, в яких дитині самій захочеться вчитися.

  1. З’ясувати, що є причиною низької мотивації: невміння вчитися чи помилки виховного характеру.

Часто діти чують від дорослих: «Не будеш вчитися –будеш тяжко працювати». Така далека перспектива ніяк не впливає на мотивацію до навчання. Дитину цікавить найближча перспектива. Але їй важко, вона не справляється.

Труднощі в навчанні формують небажання вчитися у тих, кого батьки не привчили їх долати. Як правило, такі діти не люблять вчитися.

Причиною відсутності мотивації може бути і минулий невдалий досвід (два рази не вийшло, втретє не буду і намагатися). Батькам необхідно вчити дитину «не здаватися», а спонукати прагнути до результату, вірити в себе і свої сили – тоді результат не змусить себе чекати.

2. Застосовувати відповідно до причини корекційні заходи.

Вчити дитину вчитися, якщо не сформовані навички навчальної діяльності і довільної поведінки, або і виправляти свої виховні помилки. А для початку їх необхідно просто побачити і зізнатися собі, що «я роблю щось не так ».

3. У процесі навчання, поки у дитини не сформована довільна поведінка, для дитини важливо, щоб батьки контролювали процес навчання і враховували індивідуальні особливості дитини: коли їй краще сісти за уроки, які уроки робити в першу чергу, коли робити перерви та ін.

Взагалі-то це про початкову школу, а по правді про перший клас. Але якщо і в середній ланці в дитини не сформовані навички навчальної діяльності, то важливо пройти знову весь шлях формування навчальних навичок, просто це виявиться швидше, ніж в першому класі. Часто дитина не вміє працювати з текстом – вчіть виділяти головну думку, переказувати і т.п. Іноді дитина не може сісти за уроки вчасно – привчайте до самоконтролю.

4. Важливо створювати для дитини зону найближчого розвитку, а не робити за неї те, що вона може (хоча і з труднощами) виконати сама.

Наприклад, не треба розв’язувати задачу, а краще створити таку ситуацію, коли хоча б частину завдання дитина робить сама. «Ти намагався, молодець. Але ти допустив дві помилки. Знайди їх ». Процес триваліший, але більш правильний.

Найчастіше така дитина (замість якої завдання виконують батьки) щосили маніпулює ними, а батьки і не підозрюють про це. ( «Мамо, тільки ти можеш так доступно мені пояснити і показати, як вирішувати таке завдання, ніхто інший не може, навіть вчителька» – маніпуляція чистої води).

5. Дуже важливий момент – оцінювання виконаної роботи батьками і вчителем.

Батько може оцінити роботу «Молодець, добре!» (Порівнюючи сьогоднішні результати дитини з вчорашніми), а вчитель, порівнявши результати дитини з класом, оцінить це як «погано».

Для уникнення таких випадків необхідно мати постійний контакт зі школою і цікавитися вимогами, що пред’являються до учнів.

В іншому випадку в свідомості дитини створюється образ ворога – вчителі (батько хороший – хвалить, вчитель поганий – лає). А це породжує огиду до школи, небажання вчитися.

6. Застосування мотивації успіху.

Згідно з результатами досліджень, мотивація успіху (і як наслідок, висока навчальна мотивація) формується у дітей в тих сім’ях, де при наданні допомоги ставилися до них з теплотою, любов’ю і розумінням. А в тих сім’ях, де був присутній жорсткий нагляд або байдужість, у дитини формувався не мотив досягнення успіху, а мотив уникнення невдачі, що прямо веде до низької навчальної мотивації.

7. Дуже важливим моментом у навчальній мотивації є адекватна самооцінка дитини. Діти з заниженою самооцінкою недооцінюють свої можливості і знижують навчальну мотивацію, діти з завищеною самооцінкою адекватно не бачать межі своїх здібностей, не звикли бачити і визнавати своїх помилок.

Важливо пам’ятати, що в житті є багато значимого, крім академічної успішності – можна прожити з середніми знаннями і бути особистістю.

Куди гірше, коли немає позитивного самосприйняття – самооцінка занижена, немає почуття впевненості в собі, поваги до себе як до особистості – спробуйте з таким багажем вижити і добитися життєвого успіху.

8. Важливо заохочувати дитину за гарне навчання.

Матеріальне заохочення (гроші за гарні оцінки) часто призводить до здобування гарної оцінки будь-якими способами. Хоча для американців платити за навчання – явище цілком нормальне, звичне і часто використовується.

Але це палиця з двома кінцями: де гарантія, що через якийсь час дитина буде брати в руки книги тільки за гроші. Тому питання матеріального заохочення дітей за гарне навчання – це те питання, яке кожен батько повинен вирішити для себе самостійно.

А ось заохочувати дітей за гарне навчання спільними походами, відпочинком цілком прийнятно, крім того попутно батьками вирішується ще одне важливе завдання: цікаве спілкування зі своєю дитиною, задоволення потреби дитини бути частиною сім’ї.

9. У справі підвищення інтересу дитини до навчального процесу дуже важливий контакт з дитиною і довірча атмосфера.

Важливо пояснити дитині, що процес формування вміння вчитися процес тривалий, але необхідний.

Для підлітка важливо «не пиляти», не карати чи не обіцяти нагород. Потрібен контроль – допомога, а не контроль-тиск. Для підлітка важливо піднімати тему професійного визначення.

10. Не очікуйте негайних успіхів – зніміть з цього приводу «рожеві окуляри».

Можуть бути падіння, «топтання» на місці. Але якщо ви будете послідовно і систематично працювати над питанням підвищення навчальної мотивації своєї дитини, то неодмінно буде результат.

11. Дуже важливі в навчальній діяльності та формуванні у школяра бажання вчитися навички самоконтролю.

Адже не секрет, що багато помилок у дітей виникають через неуважність. І якщо дитина навчилася перевіряти себе після того чи іншого виду діяльності, кількість помилок різко скорочується – а якщо помилок менше, то і мотивації до нових досягнень стає більше.

Пограйте разом дитиною в ігри, де вона в ролі вчителя і перевіряє ваше завдання. Дитина повинна знати, як перевірити правильність математичних обчислень, як шукати в словнику написання слова, як дізнатися, чи запам’ятав ти зміст параграфа.

Саме в навчанні починають формуватися в більшості ділові якості дитини, які потім яскраво проявляються в підлітковому віці, і від яких залежить мотивація досягнення успіхів.

У цей момент дуже важливо, щоб батьки не смикали, не підганяли своє чадо, щоб дитина не дратувалася.

12. Також дуже важливим моментом є те, вірить дитина в свої успіхи чи ні.

Учитель і батьки повинні постійно підтримувати віру дитини в свої сили, причому, чим нижче самооцінка і рівень досягнень дитини, тим сильнішою має бути підтримка з боку тих, хто займається вихованням дітей.

Адже якщо дитину, яка і так відчуває свою слабкість, ще й підганяти – Ви не тільки не зможете сформувати у неї мотивацію до навчання, а й знищите весь інтерес до навчання, який у неї був.

13. Дуже важливий період в житті школяра – перехід в середню ланку. З’являються нові предмети, вчителі та обов’язки, сильно зростає навантаження. Навчіться слухати дитину і вникати в її проблеми.

У цьому віці вона особливо потребує вашої допомоги. Вивчити все, що задають у школі, практично неможливо. Саме тому пропадає інтерес до навчання. Навчіть школяра правильно планувати час і розподіляти навантаження, це допоможе і в подальшому житті.

14. Здача ЗНО – головний біль старших школярів, їх батьків та вчителів. Мотивації вже не потрібно, в цьому віці підлітки приблизно уявляють собі, чого хочуть досягти в житті і що для цього треба зробити.

Ваше завдання – допомогти визначитися з вибором, сконцентрувати увагу на головному і знайти оптимальний варіант вирішення проблеми. Поговоріть з дитиною, з’ясуйте, які курси краще відвідувати.

Поважайте її вибір, навіть якщо він не збігається з вашим, не придушуйте ініціативу, де зароджується інтерес до відповідальності за свій вибір.

15. Маючи мотивацію до навчання і розвитку, дитина зможе вирости цілеспрямованою людиною, здатною на відповідальні рішення.

Скільки б ви не пояснювали, що вчиться вона для себе, навряд чи це дійде до свідомості дитини. Запам’ятайте, маленькі діти вчаться для вас, заради вашої похвали і вдячності. Не набридайте їм своїми нотаціями, а зробіть ставку на допитливість. Тоді і навчання стане для них радісним відкриттям, і коло інтересів поступово розшириться.

Пам’ятайте, що Ваша дитина – це особистість, яка нічого Вам не  винна, але до якогось моменту залежить від Вас і потребує Вашої підтримки.

Джерело:

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *